nieuwe zoekopdracht
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Opwarming Westerscheldetunnel ten gevolge van hoge verkeersdichtheid
Paap, F.; Lemaire, A. (2002). Opwarming Westerscheldetunnel ten gevolge van hoge verkeersdichtheid. TNO: Delft. 13 + bijlage pp.

Trefwoorden
    Tunnels
    ANE, Nederland, Westerschelde [Marine Regions]
    Marien; Brak water

Auteurs  Top 
  • Paap, F.
  • Lemaire, A.

Abstract
    In de Westerscheldetunnel wordt gebruik gemaakt van een 45 mm dikke fendolite beschermlaag op het beton om dit in geval van brand te beschermen tegen beschadiging door de hitte van het vuur. Een mogelijk nadeel van deze bescherming zou zijn dat door de isolerende werking de door het verkeer geproduceerde warmte niet voldoende snel afgevoerd kan worden, met als gevolg onacceptabel hoge temperaturen in de tunnel. Om te onderzoeken hoe groot de opwarming zou kunnen worden is TNO Centrum voor Brandbeveiliging gevraagd om met behulp van berekeningen de temperatuurstijging bij enkele verkeersscenario's te schatten. Aan de hand van de uitkomsten kan bepaald worden hoe groot het probleem van opwarming door hoge verkeersdichtheid mogelijk kan gaan worden.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs 
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ, voor meer informatie contacteer .